Charity.se

Donationer och välgörenhet online
hållbar framtid

Välgörenhetsdonationer från banker och långivare är en viktig del av företagens sociala ansvar (CSR) globalt. Men hur ser det ut i Sverige? Hur vanligt är det att svenska banker donerar till välgörenhet, och vilka möjligheter finns det med nya skatteincitament? Här följer en aktuell översikt med konkreta exempel och tips för företag som vill bidra mer.

Historiskt begränsad företagsgivning

Historiskt har svenska skatteregler begränsat företagens incitament att donera pengar till välgörenhet. Företagsdonationer kunde inte dras av fullt ut, vilket gjorde att banker i Sverige oftare ägnade sig åt sponsring, samarbete med ideella organisationer och samhällsengagemang snarare än rena donationer.

En välfungerande donationskultur och trygga kanaler

Sverige har en stark tradition av att donera via certifierade organisationer med så kallade "90-konton" vilka säkerställer transparens och ansvarstagande. Banker stödjer ofta dessa kanaler och underlättar givande via digitala betalningslösningar som Swish, vilket förenklar spontana gåvor till pålitliga välgörenhetsorganisationer.

Exempel på svenska bankers hållbarhetsprogram

Nya skatteincitament för företagsdonationer från 2026

Från och med 1 januari 2026 införs en ny skattegåva som tillåter företag att göra avdrag för välgörenhetsdonationer på upp till 800 000 SEK per år, med minst 2 000 SEK per enskild gåva. Detta är en stor förändring som förväntas öka den direkta välgörenhetsgivningen från svenska företag och banker.

Tips för att maximera skatteincitamentet

Hur mindre långivare kan arbeta med CSR och donationer

Mindre långivare och kreditgivare i Sverige har ofta färre resurser än storbankerna, men kan ändå bidra till samhällsengagemang och CSR på flera sätt. Genom att samarbeta med lokala välgörenhetsorganisationer, sponsra sociala initiativ eller engagera sina medarbetare i volontärarbete kan de skapa positiva effekter i sina närsamhällen. På Kredit.nu finns många långivare som kan arbeta med hållbarhet och välgörenhet.

De kan också utnyttja nya skatteincitament för att göra kostnadseffektiva donationer, även i mindre skala, vilket stärker deras varumärke och kundrelationer. Genom att vara transparenta med sina CSR-initiativ och kommunicera dem till kunder och intressenter kan mindre långivare skapa förtroende och differentiera sig på marknaden.

För att sammanfatta

Sammantaget är svenska bankers välgörenhetsgivande på väg att få ett rejält uppsving tack vare nya skattemässiga incitament. Banker som Swedbank och Handelsbanken visar vägen med tydliga hållbarhetsmål och samhällsengagemang. Mindre långivare kan även de bidra genom kreativa och kostnadseffektiva CSR-åtgärder. Genom att kombinera skattefördelar med ett aktivt CSR-arbete kan svenska banker och andra finansaktörer skapa större positiv samhällseffekt samtidigt som de stärker sitt varumärke och sina kundrelationer.

Vill du läsa mer om svenska bankers hållbarhetsarbete finns information hos Swedbank och Handelsbanken.